Skip to main content

Pro pohyb v ulicích

Pro rychlou orientaci vám pomůže pražský leták a Deset hlavních zásad. Pro osvojení dobré praxe využijte seriál článků jezdíme v provozu.

Začátečníci

Po zvládnutí dovedností popsaných v těchto návodech byste měli být schopni jezdit po městě na cyklostezkách a v ulicích se slabým provozem, případně překonat rušnou komunikaci.

Mírně pokročilí

Návody na této úrovni vám umožní jízdu v běžném provozu s výjimkou mnohapruhových komunikací a náročných manévrů.

Zkušení jezdci

Jak používat cyklo pruhy, koridory a podobné vymyšlenosti:

K podrobnému nastudování pravidel provozu je k dispozici seriál nakole.cz (PDF)

  1. Cyklopruhy
  2. Piktogramový koridor pro cyklisty
  3. Bus+cyklo(+taxi) pruhy
  4. „V19“: Prostor pro cyklisty

Svou trasu si nastudujte v cyklomapě:

4 Comments

  • Mikolas Jurda napsal:

    Po dnešním incidentu bych se chtěl ujistit o jedné věci. Pokud jedou v jízdním pruhu, který je pro jízdu rovně a doprava, cyklista (jedoucí rovně) a auto zatáčející doprava, má přednost cyklista nebo musí pustit auto… Typická situace je na Křídlovické, kdy člověk cyklista dojede směrem od města, zařadí se do pruhu (vedle Ronda) ale jede rovně směrem Rennenskou, zatímco většina aut jede doprava.

    • Dan Bárta napsal:

      Zákon říká „§ 21 (1) … při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti.“, což chápu tak, že každý je za svoje odbočování odpovědný vůči těm s nimiž jede ve stejném směru.
      Nicméně cyklistovi jako zranitelnějšímu je jedno, kdo za to může. Ideální je chovat se tak, aby chyba (vlastní nebo cizí straně) nemohla nastat.
      Při řazení v křižovatce je důležité si nikdy nestoupat vedle auta, ale vždy do mezery mezi nimi (nebo mezi první auto a přechod). Po té, co se kolona rozjede na zelenou, zařadit se do proudu dostatečně od kraje tak, aby nemohla nastat souběžná jízda kola a auta. Viz obrázek modrý cyklista ANO, červený cyklista NE: http://prahounakole.cz/wp-content/uploads/2009/06/slepe_svetla.gif
      Mě se osvědčila (i na této křižovatce ve směru Renneská) strategie:
      * předjet (předejít) na červenou až těsně k přechodu
      * při oranžové se připravovat ke startu a na zelenou už šlapat (a dávat pozor na ty co ještě zkoušejí křižovatku projet na červenou)
      * problematické odbočování se tak koná už dávno za mnou
      NEBO
      * při červené opírat o obrubník v mezeře mezi auty
      * při zelené vyrážet současně s autem stojícím přede mnou s malým odstupem na úrovni jeho pravých zadních světel tak, abych – když prudce přede mnou zabrzdí – měl ještě prostor na úhybný a brzdný manévr mezi autem a obrubníkem.
      * zároveň tak není možná souběžná jízda auta a kola a nebezpečí se tak minimalizuje

  • Honza napsal:

    Je sice pěkné že v radách je napsáno jezděte aspoň metr od pravého okraje vozovky, ale v praxi to není moc reálné. Aspoň u nás v Líšní když jedu z Vinohrad dolů na křižovatku Jedovnické s Novolíšeňskou, tak když jsem zkusil jet středem pruhu jelikož pruhy jsou uzké- tak mě auto za mnou vytroubilo a se zakvílením předjelo. Takže raději jezdím při pravém okraji-i když to není moc příjemné… A navíc v Zákoně je psáno že cyklista má jet při pravém okraji vozovky-takže bych teoreticky ještě asi mohl dostat pokutu.

    • Dan Bárta napsal:

      Tato technika se využívá především v místech, kde je předjíždění cyklisty rizikové – např. tramvajový ostrůvek (šířka mezi obrubníky 3m = 2m auto + 1m cyklista = 0m vzájemný odstup) jak je uvedeno na obrázku č. 4 daného plakátu, nebo podél parkujících aut, kde je riziko otevření dveří.
      Jinak bývá pro jedoucího cyklisty 3/4m až 1/2m od obrubníku dostačující, podle toho zda jsou tam kanály či v jakém stavu je krajnice.

Napište komentář