Brno na kole - cyklostezky Brno, cyklomapy, cyklojízdy, critical mass ride

Diskuzní fórum

Vítáme Vás ve všeobecném diskusním fóru, které na rozdíl od diskusí u jednotlivých článků je obecně zaměřené na pěší a cyklistickou dopravu v Brně a věnuje se tématům, která nabídnete k diskusi vy – čtenáři. Těšíme se na zajímavé a přínosné diskuse.

Dodržujte prosím běžná pravidla slušné diskuse – bez vulgarit, urážek a reklamy.

Diskuze k “Diskuzní fórum”

  1. Jarda napsal(a):

    Jak si tady v Brně žijem:
    https://youtu.be/GQv_10JzFeg

    • Ludva napsal(a):

      Ahoj,
      já bych nesouhlasil s tvrzením, že chodci na cyklostezce a podobné rekreační komunaci by se měli pohybovat vpravo, jak se tvrdí v tomto videu na 29. sekundě záznamu. Chodce právě míjející cyklista dobře vidí, takže si mohou vyhovět a bezpečně se vyhnout. Pokud by chodec šel vpravo, tak cyklistu nevidí ani neslyší a ze zkušenosti vím, že se chodec při míjení mnohdy zcela pochopitelně lekne a provede nepředvídatelné pohyby, většinou do jízdy cyklistovi. Následující vzájemné urážky nejsou vyjímkou.
      Myslím, že pro danou situaci je vhodné aplikovat ustanovení o chůzi
      par. 53 z. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kde se v odst. 3) uvádí :
      ” Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.”
      Toto pravidlo má zcela jistě logiku právě v tom, že se chodec s řidičem při míjení čelem k sobě včas vidí. Ze zkušenosti vím, že chodci na cyklostezkách resp. na podobných vícelúčelových rekreačních komunikacích (např. Obřany-Bílovice a pod.) se pohybují většinou vpravo což vede k výše popsané konfliktní situaci.
      Chtěl bych na tuto situaci znát názor nejen cyklistů. Možná mně nějaké pravidlo pro tyto situace uniklo.

    • Jarda napsal(a):

      Re: Ludva
      Já netvrdím že by bylo v jakémkoliv zákoně nebo vyhlášce napsáno, že by se měli chodci pohybovat vpravo nebo v levo. O ničem takovém nevím, mimo ustanovení přechodu pro chodce. Já jen tvrdím že místní úprava provozu na Veslařské, daná vodorovnou značkou (piktogramem), nařizuje chodcům jít v pravo. Na videu je to jasně patrné.

    • Ludva napsal(a):

      Omlouvám se, piktogramu jsem si v záznamu nevšiml. Asi by autor piktogramu sám mohl uvést důvod proč posílá i chodce vpravo. Jen jsem chtěl spíše obecně upozornit na nebezpečí předjíždění a míjení chodců s cyklisty na tomto typu komunikací. Za současné nejednotnost, kdy chodci chodí jak vlevo tak vpravo, pak vznikají konfliktní situace. Chtěl bych znát na to nějaký odůvodněný právní názor. Podle mého názoru by se po jakékoliv pozemní komunikaci, kde není chodník měli chodci pohybovat vlevo.

    • Jarda napsal(a):

      Myslím že na chodníku to není nikde určeno a nelze to nijak vynucovat ani je napomínat. Stezku pro chodce a cyklisty bych také spíše chápal jako komunikaci pro vozidla kde by měli chodit chodci vlevo. Na druhou stranu je chození vlevo z důvodu sražení autem, aby chodec viděl přijíždějící vozidlo. Stezka je natolik úzká a chodci na ní kličkují, že tento důvod nemá na stezce moc smysl, při míjení je stejně nutné dávat pozor z jakékoliv strany. Sjednocení všech na pravo je možná kvůli bruslařům, ti jsou dle zákona chodci, nevím jak by pak vypadal piktogram pro chodce, bruslaře a cyklisty, kdyby měli každý šipku na jinou stranu.

  2. Lenka napsal(a):

    Ahoj cyklisté,
    dnes jsem si přečetla v Rovnosti:
    Vyhláška umožní od konce září zaparkovat v Údolní ulici. Podélně po jedné straně
    (Zdroj: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/vyhlaska-umozni-od-konce-zari-zaparkovat-v-udolni-ulici-podelne-po-jedne-strane-20160914.html)
    Bude to stejně smrtelné jako na Pekařské? Při dešti už cítím, jak mi kolo ujíždí na kolejích. Víte o nějaké jiné bezpečnější variantě, jak dojet k k JAMU, jedu-li od Ombudsmana?

  3. Pavel napsal(a):

    Dokončuje se rekonstrukce Minské. Už je i vyasfaltována část cyklostezky křížící u vozovny Komín opravované koleje. Ve srovnání s velkorysou opravou okolních ulic je tato záplata na cyklostezce popelkou. O kus dál zeje výmol, který tam před opravou nebyl. O kus dál další. Nejezdím na horkém kole a tak mi překonávání různých nerovností jízdu spíše ztrpčuje.

    • Lenka napsal(a):

      Ono se nejedá o cyklostezku. Policisté tu s oblibou vybírají.

    • Pavel napsal(a):

      V opencyclemap.org je to označeno fialovou barvou jako X128.
      Co to tedy znamená?

    • Lenka napsal(a):

      Není to náhodou ten chodník na druhé straně, který tě dovede až k semaforu? Tam kdysi určitě byla značka pro cyklisty. Přes den jezdím po ulici Hlavní, navečer a večer po tom chodníku a koukám, jestli není blízko hlídka :).

  4. Pavel napsal(a):

    Při jízdě po Hlinkách směrem do města jsou cyklisté nasměrováni na chodník, do něhož trčí čumáky zaparkovaných aut. Trčí tam úplně zbytečně, protože prostor pro kolmé stání je dostatečně velký na to, aby auta nezasahovala předkem na chodník. Na takto zúženém prostoru se nedá spolehlivě vyhnout chodci.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Ano, snahy o změnu (zarážky pro kola aut) jsou tu už 5 let. Od Lipové dál do města to však již není cyklostezka, ale jen chodník.

    • Jarda napsal(a):

      Tak především je to stále stejná písnička, někdo tady dělá řešení které nelze v souladu se zákonem používat, nemluvě o těch co dělají zákony. Nejdná se o chodník ale o vyhrazený pruh pro cyklisty na stezce pro chodce a cykllisty. Který je v místě přechodu pro chodce u ulice Lipová přerušen, aby za křižovatkou pokračoval přes zastávku často plnou lidí ještě 60 m a skončil přesně v místě kde se nedá regulérně sjet zpátky na silnici, jsou tam zaparkovaná auta: Ještě vitpnější je to v opačném směru. 60 metrů před křižovatkou je zřízen pruh pro cyklisty, takže by jej měl cyklista použít. Teoreticky by na těch 60 metrů měl přejet doleva, prodrat se přes zaparkovaná auta, zastávku a v místě křižovatky přejet na druhou stranu komunikace kde pokračuje pruh kolem ruské ambasády. Tzn. 100% cyklistů musí porušit zákon, protože toto se nedá. Další komentář už vypípávám….

  5. Velda napsal(a):

    Dobrý den,
    v Praze je možné na lítačku cestovat s kolem ve vlaku zdarma. Nechtělo by to bojovat třeba i za to, aby toto platilo i v Brně s šalinkartou. Myslím, že je to značná výhoda Pražáku 🙂
    Co si o tom myslíte? (Vyjet na kole na nádraží, nasednou na vlak, přejet na opačný konec města, vysednout a dojed do práce/školy)

  6. Lenka napsal(a):

    Ahoj,
    tak jsem se koukla na návrh svodidel na Kníničské a jsem ráda, že to řešíte. Svodidla konečně umožní použít cyklostezku rodičům s dětmi i směrem na Bystrc. Mám ale jednu připomínku, a to profil betonového svodidla. Svodidlo je v dolní části rozšířené, takže se může stát, že cyklista v dolní části “škrtne” o svodidlo. Neexistuje svodidlo, které by bylo na straně přilehlé k cyklostezce rovné (t.j. jako například stěna domu?

    • Dan Bárta napsal(a):

      No, náše dítě to není, ale samo to asi nevzniklo 😉
      To svodidlo sice je vymyšleno na silnice než na cyklostezky, ale ta základna není tak moc široká a vysoká. Z vlastní zkušenosti bych se toho snad nebál.

  7. Lenka napsal(a):

    Ahoj,
    díky za dotažení do konce ve věci jízdy na kole v pěší zóně. Vyvstal však z mého pohledu nemalý problém, a to chybějící svislé značení. Domnívám se, že v těchto případech platí přednost zprava, která se vztahuje i na tramvaje. Nebo je snad nějaký paragraf zákona, který to řeší? Poslala jsem připomínku i na DPMB, aby “tlačil” na
    doplnění svislého značení, ale zatím mi nikdo neodpověděl.
    Lenka

    • Dan Bárta napsal(a):

      Ano, v pěší zóne platí přednost zprava a mají ji dávat i tramvaje. Tento způsob jízdy má přispět k dodržování nejvyšší rychlosti 20 km/h.

    • Jarda napsal(a):

      Ahoj Lenko. Paragraf 13: Na tramvajový pás se smí v podélném směru vjíždět jen při objíždění, předjíždění, odbočování v levo, nebo pokud není vedle pásu dostatek místa. Značka pěší zóna platí v tomto smyslu jen pro chodce. Při vjíždění na tramvajový pás nesmí řidič ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj. Tramvaj na křižovatce bez značek má tedy podle mého výkladu přednost vždy. Jinak platí značky nebo signalizace.

  8. Jiří napsal(a):

    Dobrý den, byl jsem včera na pracovním jednání v Brně na Moravském náměstí. Při vyjíždění z parkoviště (je tam jednosměrka) jsem musel přejet přes cyklostezku. Při vyjíždění se z pravé strany přihnal cyklista. Dobře jsem ho viděl, nijak jsem ho neohrozil. Stačilo trochu přibrzdit, trochu lidského jednání. Namísto toho ten psychopatický ”zmrd” skoro do mě najel, pak začal řvát jako smyslu zbavený a nakonec mi kopl do dveří mého nového Superba a ujel. Trochu zvláštní dojem z brněnských cyklistů. Jsem také vášnivý cyklista, zažil jsem ledacos jak na kole tak i v autě, ale toto je opravdu silné kafe.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Dobrý den,
      je mi líto, že máte takový špatný zážitek z Brna. Chování lidí se nemění s volbou dopravního prostředku, podstatná část lidí v Brně provozuje podle vhodnosti z možností MHD/auto/kolo.

  9. Jana napsal(a):

    Zdravím,
    jak vnímáte změnu na přechodu-přejezdu silnice v Pisárkách u Anthroposu? Dřív byl přejezd přímo rovně mezi dvěma úseky cyklostezky (směr Jundrov a směr Červený kopec). Je to pár měsíců, co přechod pro chodce i přejezd pro cyklisty přesunuli o pár metrů. Bohužel tím ale vznikají dost nebezpečné situace, kdy cyklista nemá jak projet po cyklostezce k přejezdu kvůli lidem čekajícím na autobus, nebo je pohlcen davem vystupujícím z autobusu. A třešničkou jsou pak bezohlední řidiči, kteří vjíždí netrpělivě do přechodu-přejezdu jakmile prvních pár lidí ze své strany přejde i když autům pořád svítí červená a chodcům-cyklistům zelená. A že jich tam bohužel je hodně takových.
    Nevíte, jaký byl důvod pro posunutí přechodu?

    • Jarda napsal(a):

      Učitě to bylo pro odlehčení kolon na Veslařské. Synchronizace přecházení s proudem aut, aby se to nezadrhávalo. Ono se to z mého podhledu moc nezhoršilo. Dříve se běžně stávalo že se dlouhý autobus postavil v ranní koloně do centra napříč přejezdu a ještě byli tito řidiči schopni vám koukat do očí než takto popojeli. Už jsem to dříve psal i na odbor dopravy, že je celá tato křižovatka “sprasená”. Když jedete ve směru proti proudu řeky, vede k přejezdu cyklistická jednosměrka (jednosměrná šipka na zemi), takže aby jste se dostala k přejezdu musíte porušit zákon. Další nesmyl je, že řidiči trolejbusů kteří vyjíždějí ze zastávky a jedou do nemocnice musí pro najetí do levého pruhu přejet přes plnou čáru, zastávka je až těsně před semaforme. A třetí věc, řidiči jedoucí opačným směrem-od nemocnice, pokud chtějí pravým pruhem podjet vozidla čekající v levém pruhu na odbočení na Veslařkou musí užít vyhrazení pruh pro cyklisty, jinak se do toho co tam zbylo nevejdou. Kdyby tam projeli tak to nevadí, ale když jsou kolony tak tam i stojí. Nechci nikoho nabádat, ale já jezdím stále v místech kde dříve byl přejezd. Ve směru jízdy co jsem popsal dříve je to zcela legální, nemůžu přece jet do jednosměrky. V opačném směru je to trochu nahraně. Chodci musí užít přechod do 50 m, cyklisté také musí užít přejezd, ale už se nemluví o 50 metrech, takže je to sporné. Nikde nikdo neinformuje že tam je přejezd tak to teoreticky nemůžu vědět. Pokud dáte přednost vozidlům a přejedete bezpečně v době kdy nic nejede tak to není nic proti ničemu.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Ahoj,
      jsem rád že to takto popisujete. Předem jsme Odbor dopravy upozorňovali a to ústně i písemně. Na naše připomínky nebyl brán žádný zřetel. Na facebooku je to více probíráno zde:
      https://www.facebook.com/BrnoNaKole/photos/a.193720554034476.46682.187979474608584/824978110908714/?type=3
      https://www.facebook.com/BrnoNaKole/photos/a.193720554034476.46682.187979474608584/884586144947910/?type=3

      Krno 🙁

    • Ludva napsal(a):

      Dobrý den,
      já jsem si osobně tento přejezd u Antroposu vyřešil v obou směrech tak, že přes něj vůbec nejezdím.Před křížením cyklostezky se silnicí zabočím přes most a naproti vchodu do vodárny tu silnici podjedu, vrátím se přes most zpět a pokračuji po cyklostezce. Nevím zda je to formálně zcela v souladu s platnými předpisy, ale nikoho tím neohrožuji ani neomezuji. Pouze si tím trochu prodloužím cestu. Nemusím však čekat na semafor ani se tlačit mezi chodci, takže jedu sice pomaleji avšak plynule bez zastavení, což je pro mě příjemnější a časově to vyjde skoro nastejno.

    • Ondřej Pavelka napsal(a):

      To je ale vskutku mazané řešení s tím podjetím mostu. Vyzkouším.

      Ondra

    • Pavel napsal(a):

      to podjetí u vodárny mě teda potěšilo, dík za tip 🙂

    • Ondra napsal(a):

      Podjetí se vyplatí časově v okamžiku, kdy jste u silnice a právě se proti vám řítí kohorta cyklistů, protože byla právě zelená. Pak je rychlejší silnici Pisáreckou podjet, protože doba mezi bezprostředními dvěma zelenými je delší než ono podjetí. Pokud u přejezdu už stojí skupina cyklistů, je pravděpodobnější, že zelená padne dříve, než to podjete. To je moje dosavadní zkušenost. Nehledě an to, že při podjíždění můžete dělat sociologický výzkum pracovní doby ve vodárnách. Před půl sedmou a po 16 hodině tam není ani jendo auto 🙂

  10. Radek Hodaň napsal(a):

    Dobrý den,

    zajímalo by mě jak vnímáte jednosměrky, v kterých mohou ale cyklisté jezdit obousměrně. Přijde mi naprosto absurdní, že tyto cedule vídám především tam, kde mi to přijde zcela v rozporu se zdravým rozumem. Dobrý příklad je například zhruba 2,5 metrů široká Dominikánská, kde když se potká auto s cyklistou, tak se nevyhnou. Navíc si z toho značná část cyklistů nic nedělá, a jednosměrně jezdí prakticky všude nezávisle na značkách.

    Současně by mě zajímalo co děláte proto, aby za šera jezdili cyklisté i viditelní. Na takové Kounicové je neviditelný Batman (kombinace černá/černá, ideálně bez odrazek/světel) vidět každých deset minut.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Dobrý den,
      ul. Dominikánská má šířku 4,0m což je dle normy dostačující, konec konců takto fungují mnohé rezidenční ulice s ilegálním parkováním. V místě zúžení, kde je 3,0 m šířky, je přednost upravena značkami. Mimochodem čelní střet je méně častá nehoda, protože musí selhat dva lidé vidící se, namísto častějších nehod kde selže jeden (střet z boku nebo do boku).
      Ze zahraničních zkušeností plyne, že míra dodržování pravidel vychází z míry přizpůsobení infrastruktury.
      Lidé na kolech mají dle vyhlášky jezdit osvětleni a vybaveni odrazkami, město Brno je na většině míst vybaveno veřejným osvětlením. Chcete-li, společně s námi propagovat bezpečnou jízdu na kole ve městě, jste vítán.

  11. Ondřej Pavelka napsal(a):

    Rozmohl se nám tu takový nešvar

    Poslední rok cestou po brněnských cyklostezkách si všímám silného vzestupu cykloblikačů. Díky ceně nových LED vzrůstá počet debilů, kteří si dají na řídítka bílou 5W LED a zapnou blikání vhodné tak akorát na diskotéku nebo pro vyvolání padoucnice, čili epileptického záchvatu. Proboha, proč to dělají ? V samotném blikajicím světle je prd vidět, takže cestu to moc neosvětlí, akorát nasere protijedoucí To, že si dá někdo 3W červenou blikačku dozadu tak nějak pochopím – tento člověk se dá buď předjet nebo nechat ujet – i když věřím, že při stání na červenou pěkně vytočí řidiče stojící za ním, ale s megablikajícím bílým předním světlem se toho moc dělat nedá – vlastně ano. Osobně používám bílé čelní světlo na nejnižší z 5 výkonových stupňů – když proti mě, zejména v lesnatém tunelu kolem Svratky za Pisárkami, jede cyklobuzna s blikajícím oslnujícím megasvětlem, zapnu si plný výkon a experta oslním taky, aby viděl, jaký to je.

    Takže milí kolegové cyklisté – používejte prosím opravdu nezbytný výkon pro přední osvětlení ve městě (to není les, kde si jezdíte sjezdy za úplné tmy, město má nějaké světelné pozadí) a hlavně v předu neblikejte. Pokud je to světýlko v podobě “žabky” nebo jiného tvaru s jednou obyčejnou malou LED, není problém. Ale už i blikající 1W dioda dobře namířená vpřed je opravdu oslňující vopruz.

    Díky.
    Ondra

    • Jarda napsal(a):

      To je všechno pravda, ale… Problém není blikání, ale oslňování. Vyhláška 341/2002 př. 13: “světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu”, což je ten hlavní problém a většinou je to namířeno dopředu. Samozřejmě se počítá s běžným kuželem, pokud bude kužel široký a výkonný tak to bude oslňovat i sklopené dolů. Já používám dvě světla vepředu, jednu potkávačku umístěnou na blatníkovém držáku co svítí jak skutečná potkávačka, s maximálním výkonem co lze pořídit, ale díky dodělanému kšiltu svítí lidem jen do pasu. Na řidítkách dálkova – taktická výkonná svítilna s úzkým kuželem a dosvitem 200m a velkým tlačítkem, která se dá kdykoliv vypnout i v rukavicích když jede někdo naprotit. To je myslím optimální řešení pro všechny situace a světelné podmínky. Světlo vzadu budete muset skousnout, prioritou je bezpečnost, což za soumraku nebo jen vyšší oblačnosti dokáže jen maximálně výkonná bličkačka. Při jízdě v noci je to samozřejmě problém, sám jsem kvůli tomu přešel z výkonnější Mars 4 na Mars 3, ale pořád je lepší blikat v noci víc, než přes den málo a těžko bude mít někdo na jednu jízdu několik blikaček které bude měnit se změnami světelných podmínek.

  12. Martin napsal(a):

    Dobrý den,
    rád bych se zeptal, co je možné udělat, nebo co můžu jako občan udělat, pro zlepšení bezpečnosti úseku cyklostezky mezi Brno-Komín a Bystrc. Tato cyklostezka byla nedávno rekonstruována, ale bohužel tak, že oddělení mezi cyklostezkou a silně vytíženou čtyřproudovou silnicí je z větší části mizerné, tedy žádné, a situace, kdy jedu s dětmi směrem do Bystrce a metr od dítěte jezdí rychlostí 80km/hod náklaďáky je extrémní hazard.
    Přitom by stačilo doplnit betonové bloky, které jsou za malé části cyklostezky!
    Děkuji
    Martin

    • Dan Bárta napsal(a):

      Dobrý den,
      vnímám ten problém podobně, obrátit se můžete na MČ Komín, nebo na náměstka Mrázka.
      Tam kde je mezi silnicí a stezkou 3,0m zeleň to asi není nutné, kde je méně je to jen otázka peněz. Kde je stezka až k silnici by bylo vhodné rozšířit stezku směrem k řece. U přechodu na Svratecké je pak otázka, zda zúžit stezku svodidlem ze 3,0 m na 2,5 m a dát svodidlo, nebo to nechat tak, jak to je.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Gratuluji, jak se vám líbí návrh?
      http://edeska.brno.cz/eDeska/eDeskaDetail.jsp?detailId=20380

  13. Jan Voráč napsal(a):

    Zkusil jsem kontaktovat autority s konkrétním návrhem. Případnou odpověď rád zveřejním.

    Vážený pane Mrázku, Vážený pane Bielko,

    obracím se na Vás s dotazem ohledně trasy pro jízdní kolo v úseku Konečného náměstí – Svratecká. Již před časem jsme toto téma otevřeli s panem Rosolem z odboru dopravy, vizte níže.

    Jako rozumná varianta se jeví cesta po ulicích Žižkova – Sirotkova (nebo Šeránkova) – Slezská – Fanderlíkova – Sochorova – stezka podél ulice Kníničské. To je podpořeno i doporučeními portálu brnonakole a cykloturistickou mapou od firmy Shocart zveřejněnou na oficiálních stránkách města. Skutečnému využívání této trasy však brání několik překážek, jejichž seznam uvedu níže. Vzhledem k tomu, že pan Rosol mě na podzim minulého roku ujistil, že na odstranění nejméně jedné překážky se už pracuje a také k tomu, že současná politická reprezentace podporu cyklistické dopravy v Brně jednoznačně deklarovala, věřím, že se podaří tento problém v brzké době vyřešit. Prosím ke každé z uvedených překážek o jednoznačnou odpověď, zda se plánuje jejich vyřešení, jak konkrétně, v jakém časovém rámci, případně o návrh alternativního řešení, abychom my cyklisté mohli využívat společnou infrastrukturu bez obav, že budeme trestáni policií.

    Konkrétní překážky na uvedené trase:
    1. Část ulice Žižkova pod Gymnáziem Matyáše Lercha je přehrazena pro auta. Není jasné, zda má být považována za chodník (jasnou definici chodníku jsem v zákoně nenašel). Pokud je to tedy oficiálně chodník, mohl by být označen jako stezka pro chodce a cyklisty.

    2. Ulice Sirotkova mezi křižovatkami s ul. Královou a Jelínkovou je od loňského roku jednosměrná. Takový krok má jistě své opodstatnění pro auta, nicméně pro cyklisty by mohla takto široká ulice být průjezdná v obou směrech. Dle vyjádření pana Rosola se na tom pracuje, není však jasné, jak dlouho to bude trvat.

    3. Z ulice Eliášovy na ul. Marie Steyskalové se dá dostat přes park. Opět mi není jasné, zda se jedná o chodník a je na něm tudíž zakázáno jet na kole. Alternativně by se dalo jet po ulici Šeránkově, která je ale opět, pro kola dle mého názoru nesmyslně, jednosměrná.

    4. Z ulice Marie Steyskalové na ulici Fanderlíkovu k podjezdu pod ul. Žabovřeskou vede přímá cesta přes ulici Slezskou. Bohužel není ale průjezdná ani v jednom směru. Zde by opět výrazně pomohlo úsek zprůjezdnit pro cyklisty v obou směrech.

    5. Z ulice Stránského k objektu Sochorova 25 se dá jet buď po chodníku od Stránského 26 k Sochorově 24, který je dostatečně široký, ale není zpřístupněn pro cyklisty, nebo po chodníku od tramvajové zastávky Stránského. Ten je však úzký a nepřehledný a zřejmě nebude snadné jej rozšířit.

    6. Úsek od objektu Sochorova 25 k tramvajové zastávce Vozovna Komín je už dnes hojně využíván cyklisty. Není ovšem oficiálně označen jako stezka pro (pěší a) cyklisty.

    7. Úsek od zastávky Vozovna Komín k zastávce Svratecká. Dnes je obvykle využíván cyklisty chodník na východní straně ulice Kníničské, ač se, alespoň dle městské policie, jedná skutečně pouze o chodník.
    Rozumnou alternativou by bylo využití minimálně vytíženého chodníku po západní straně ul. Kníničské. K tomu by bylo třeba jej označit jako stezku pro (pěší a) cyklisty a rozumně zpřístupnit cyklistům semafor u zastávky Vozovna Komín. K tomu je možné využít existující přechod přes koleje přímo na zastávce. Pro zvýšení bezpečnosti by bylo rozumné upravit neoficiální přechod přes koleje mírně na východ od zastávky a oddělit tak cyklisty od chodců.

    Vzhledem k tomu, že zřejmě nejsem jediný, koho tato problematika trápí, považujte, prosím, tuto otázku i případné odpovědi na ni za veřejné.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Díky za info, to co děláte je záslužné. Jen krátká reakce pan Rosol už na OD MMB nepracuje a Sirotkova snad bude brzy obousměrná.

    • Jan Vorac napsal(a):

      Tak se mi dostalo odpovedi, vizte odkaz:

      https://drive.google.com/file/d/0BzejKdvoz_7EanluRS12S2o0WDZ1czVPQnJlQmNpcDM2TWow/view?usp=sharing

      Pro me nejzajimavejsi jsou posledni dva odstavce ohledne jizdy v parku.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Odpověď je to velmi chabá, psal ji vedoucí OD. Zdá se, že se změnily pouze podpisy náměstků 🙁 Ale určitě díky za publikaci.

    • Jan Voráč napsal(a):

      Mame tu dalsi reakci, ale neni to nic prevratneho. Samozrejme ta “zmena” (spis castecne vraceni do puvodniho stavu) neni reakci na muj podnet. Ale kdyz uz to vyresili, tak chteji pochvalu. Aktualni situace je takova, ze na Sirotkove je namalovany pruh pro cyklisty, ale schazi svisle dopravni znaceni, takze se tam zatim tak na pul muze. Ciste technicky se tam vlastne nesmi, ale rozumny policajt to snad resit nebude.

      Plne zneni odpovedi:

      Odbor dopravy MMB obdržel Váš podnět, kterým jste předložil návrh na provedení úprav organizace dopravy na ulici Šeránkovy x Králova a Sirotkova. Vaším návrhem jsme se zabývali a k tomuto sdělujeme, že předmětná komunikace ulice Sirotkova je OD MMB již stanovena pro možnost jízdy cyklistů v protisměru. Instalace předmětného DZ je v kompetenci příslušné firmy, která tuto instalaci provede ve vhodných povětrnostních podmínkách pro instalaci.

      S pozdravem

      Ing. Vosinek Vlastimil

      Referent státní správy v oblasti stanovení místní úpravy provozu na PK

      Magistrát města Brna

      Kounicova 67a, 601 67 Brno

      telefon: 542174510

      e-mail: vosinek.vlastimil@brno.cz

      web: http://www.brno.cz

    • Jan Voráč napsal(a):

      Sirotkova uz je doznacena i svisle a tudiz pro kola legalne prujezdna v obou smerech.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Díky, včera jsem se byl podívat a zkontrolovat.

  14. Laura napsal(a):

    Zdravím, existuje papírová mapa cyklostezek v Brně? Ráda bych se začala po Brně pohybovat výhradně na kole (i mezi okrajovými částmi, jako třeba Kampus nebo Komín). Chci se vyhnout smartphonu a internetu.

  15. Radka napsal(a):

    Zdravím všechny,

    jsem v Brně nová (pocházím ze Zlínského kraje), za dob studií jsem využila párkrát cyklostezku vedoucí od Ronda k Olympii, ale to je asi tak vše. Nyní zde bydlím a ráda bych se dopravovala ze svého bydliště (Vinohrady) do svého zaměstnání (Bohunice) na kole – v rámci cyklostezek a postranních uliček, abych se vyhnula provozu. Poradíte mi, zda je to vůbec zvládnutelné? Jaké trasy zvolit a kombinovat?

    Všem moc děkuji.

  16. Magda napsal(a):

    Ahoj,
    nemáte náhodou někdo informaci jak a jestli chce magistrát nebo radnice Brna – Jih řešit neutěšenou dopravní situaci v ulici Sokolova, především úsek Pražákova-Kšírova? Je to utrpení pro řidiče, chodce, cyklisty a hlavně obyvatele. Momentálně je zvýšená doprava dána především omezením dálnice D1 v souběžném úseku, ale i běžná doprava je zde dost nepříjemná.
    Ulice je úzká a na chodník, parkovací stání, cyklostezku a silnici zde není místo. Alternativní trasa pro cyklisty v podstatě neexistuje. Situaci navíc komplikuje nepříjemný železniční podjezd s chodníkem/cyklostezkou pouze na jedné straně a přejíždění silnice u ulice Výpravní je přijemnším nebezpečné, v dopravní špičce v podstatě nemožné – často raději jedu po chodníku až k ulici Teslova.
    Jezdím tuto trasu každý den tam i zpět a zdá se mi to den ode dne horší. Věřím v částečné uvolnění dopravy po zprůjezdnění dálnice, situaci by mohlo pomoci také zrušení poplatku (nejen) na tomto úseku dálnice. Děkuji za případné info.

    • JaM napsal(a):

      Myslím že v celé délce rozumné řešení v současné době neexistuje. Ne snad že by se nedalo vymyslet vůbec nic, ale především protože že ulice prošla v nedávné době celkovou rekonstrukcí, takže si myslím, že je politicky neprůchozí to od základu překopat. Barvičkama se to myslím nevyřeší. Na nebezpečné místo jsem na nějaké fóru (snad na diskuzi cyklostezka Brno-Vídeň ještě než bylo zrušeno) upozorňoval. Odpovídal mě tam tenkrát nějaký zainteresovaný člověk z radinice Heršpic. Při přejíždění z komunikace na stezku směrem od Sokolské se tam musí přes plnou čáru a přes vysoký obrubník, což je pro méně výkoné cyklisty těžko proveditelné. V podstatě tam musíte sléz v protisměrném pruhu kde se na vás řítí jedno auto za druhým. Ten člověk se mě tenkrát v podstatě vysmál, co by jsme vlastně chtěli… Já když tam jedu tak mám blikačku v zadu a na přilbě i ve dne, je to o strach. Zablokuji provoz najetím na prostředek pruhu a někdy poměrně dlouho dávám přednost protijedoucím vozidlům. Najetí až ke středové čáře není vhodné, řidiči pak podjíždějí a stát na úzké silnici mezi 2 pruhy je šílenost. Toto místo by si zasloužilo nějaké technické řešení nájezdu a sjezdi mezi komunikací a stezkou. Např. tírné rozšíření komunikace a vytvoření středového odbočovacího pásu pro cyklisty. Bližší info nemám.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Díky za reakci. Tento úsek je výsledkem rekonstrukce z roku 2010 a zejména nevyřešení ústí cykločásti podjezdu je tristní. O to méně pochopitelné je, že tato stavba dostala ocenění “Stavba roku 2011 JmK”, když nesplňuje základní požadavky na bezpečnost pozemních komunikací. Nic pozitivního nemohu prozradit ani poradit, snad jen – jezděte po chodníku 🙁

  17. Majda napsal(a):

    Dobrý den, mám trošku jiný dotaz. nevíte někdo, jak je to se schováváním kol v družstevním bytě. Kolárnu, ani kočárkárnu nemáme. Bydlíme ve vyšších patrech a kola nosíme v po schodech, nebo vozíme ve výtahu. Obyvatelé z toho mají mají problém a vadí jim to, chtějí abychom dávali kola do sklepa. Někomu vadí výtah, jiným vadí, že chodíme po schodech. Bohužel všechny škrábance na omítce např i po stěhování svalují na nás. Ve sklepě je to však nebezpečné, protože už se tam kola ztratila, navíc se dům nezamyká. Může mi někdo zakázat nosit kolo do vlastního bytu? Bohužel jsme sami cyklisté v domě, kromě pár dětí. Děkuji za odpověď

    • Dan Bárta napsal(a):

      Zda je možné zakázat nošení kol do bytu (třeba skrze v domovní řád) si nejsem jist. Pro klid v domě (a ze zkušeností z jiných družstev v Brně) bych vám doporučil navrhnout správě domu, aby ve sklepě nechala vyrobit na náklady družstva bezpečnou klec na kola a nechala ji pojistit proti krádeži (násilné vniknutí).

  18. JaM napsal(a):

    Na stezce v oblasti Červeného kopce opět probíhá těžba dřeva. Těžaři těsně před vrcholem profilu mají natažené špagáty s cedulkou na A4 o zákazu vstupu. Ani vzdáleně to nesplňuje podmínky vyhl. 30/2001 Sb. Mám dotaz jestli je takový zákaz vůbec platný. Zatím to ignoruji a jedu dál. Je nutné při uzavírce stezky značit v předstihu uzavírku a objízdnou trasu? To by mělo být ve vyjádření toho kdo o uzavírku žádá příslušný orgán, ne? Je to totiž někomu na přeshubu, když jedete do práce na nějaký čas, od poslední možné odbočky u Antroposu je to skoro 2km, z toho půlka cesty do kopce a tam zjistíte že se musíte vrátit. Nechci prudit M.P. pokud to tady trochu nekonzultuji, ale nejspíš budu muset.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Těžaři mají ze svého zákona právo udělat uzavírku, ale vzhledem k tomu že jde o místní komunikaci, mělo by to být schváleným dopravním značením a úředním postupem (OD MMB). Tedy A4 cedulka není IMHO víc než prosba. Bohužel objížďky pro cyklisty ani v oficiálních uzavírkách se v Brně stále nenosí.

  19. Milan Laťák napsal(a):

    Dobrý den.
    Včera jsem projížděl po mezinárodní cyklotrase EV9, naše 5, kolem čistírny
    odpadních vod v Modřicích směrem na Rebešovice. Je to jediná cesta jak se
    dostat na jih, pokud nechci jet po šíleně frekventované silnici z Chrlic.
    Před lesíkem u Rebešovic je na této cestě taková vrstva bláta, že i na
    horském kole jsem neprojel kolik bláta se nabalilo na kola a brzdy až se
    kola přestala točit. Zajímalo by mě komu tato cesta patří a jestli vůbec má
    někdo povinost ten bordel po sobě uklidit. Ještě bych se chtěl zeptat jestli
    se uvažuje o nějaké sjízdné cyklotrase abych se vyhl již zmíněné silnici
    přes Rebešovice. To je daleko nebezpečnější úsek než nějaká narovnaná zatáčka
    v polích.
    Děkuji za odpověď.

  20. kamil napsal(a):

    Podporujme jízdu na kole, chtěl jsem auto ale ty stočené herky z auto ESA vážně nebrat. to si radši koupím nové kolo.

  21. Mathilde napsal(a):

    Hello,

    I am from the Netherlands and I am staying in Brno until Christmas. I really miss my bike, so I would like to buy one, do you know where to buy a good second hand bike?

    Thanks!!

  22. Háňa napsal(a):

    Ahoj všem, každý den jezdím do centra města do práce na kole. Jsem i řidička, předpisy mi nejsou cizí, na křižovatce nekličkuji mezi auty, nejezdím na červenou, držím se u krajnice a nejezdím v protisměru. Existují však řidiči kteří kolem mne jezdí 20cm, přesto že mají k dispozici ještě jeden jízdní pruh, u tramvajových ostrůvku si čistí přední nárazník o mé lýtko -doslova, autobus vedle mě najede a nedovolí mi odbočit vlevo, snaží se mě předjet za každou cenu. Na druhou stranu mě jich hodně dá přednost i když by nemuseli. Shrnutí: na silnici je dost nebezpecne díky agresorům a každé vstřícné gesto potěší.

  23. kameraman napsal(a):

    Nevíte někdo prosím, jestli je v Brně nebo okolí nějaká stavba se sloupy – most, podjezd, průčelí budovy, podzemní garáže nebo cokoliv jiného – něco podobného, jako je na tomto obrázku: http://goo.gl/00lcL Kdybyste někdo o něčem věděl, dejte prosím vědět, strašně moc byste mi pomohli.

  24. Karel napsal(a):

    Hezký den,

    Pořídil jsem si nové kolo (staré ukradli ze sklepa) abych mohl jezdit do práce. Jezdím zhruba od Náměstí republiky dolů podél Svitavy až na Olomouckou.

    Téměř celá cesta je lemována domy ve špatném stavu a lze zde zahlédnout i lidi pochybného vzezření.

    Vzhledem k tomu, že kolo je nové a vypadá lákavě se trochu obávám. Máte někdo špatné zkušenosti, nebo není problém tudy jezdit?

    • Dan Bárta napsal(a):

      Myslím, že všechny trasy je možno užívat bez obav.

    • Libor napsal(a):

      Je tam zvýšená koncentrace volně pobíhajících psů, nesoudných pánečků a rúzní asociálové Takže problémy mohou nastat. Kromě prokouslého lýtka od vlčáka celkem pohoda. Držel, dokud jsem nespadl. Později roztržené kalhoty od knírače. Ten se pro změnu zahákl, a nemohl se pustit. Než jsem stihl zabrzdit, kvílel hrůzou. Dostal jsem ještě vynadáno.O náhradu je lépe se nehádat. Musel bych psovi a pánečkovi ještě zaplatit za utrpěný šok.Všichni psi jsou očkovaní a pánečci zásadně bez dokladů a střízliví. Asociálům zásadně nezastavovat. Ale tohle všechno k cyklistice patří.

    • Jirka napsal(a):

      Milý Karle,

      většinou popsané trasy jezdím denně do práce a netušil jsem, že je to se mnou už tak špatné, že jsem považován za člověka pochybného vzezření 🙂

      Ale vážně nechápu, na co ptáš. Pokud na kole jedeš, tak Ti ho asi zpod zadku nikdo neukradne.

      Jirka.

    • Karel napsal(a):

      Na to jsem se právě ptal, partičky mladistvých, viděl jsem tam i osobu nejspíše závislou na nějakých drogách. Jen jsem přemýšlel jestli není riziko že mě tam někdo něčím práskne, veme kolo a uteče

  25. Vladimír Bublík napsal(a):

    Nechápu tu nevraživost automobilistů vůdči cyklistům. Asi za tím bude závist, že jsou cyklisté v centru rychlejší a nemají problém s parkováním. Ať si ale uvědomí, že čím více lidí přesedlá z auta na kolo tím menší budou zácpy a tím více bude parkovacích míst pro ty, kteříi sami na kole jezdit nechtějí.

  26. Vladimír Volavý napsal(a):

    Souhlasím s komentáři-cyklostezka je zavádějící pojem. Dnes tato komunikace je pro všechny ostatní jen ne pro cyklisty!!!
    Jezdím každý den v létě i zimě-za rok min 10tis až 13 tis km,jak na MTB ,tak na silničním. Stezka je v létě pro nás nepoužitelná. Bohužel na silnici si vyskytují zase hovada za volantem,jak např. ten Tomáš 21.2. s ocelovou tyčí. Nejhorší jsou popeláři (asi pod vlivem)-dnes mně málem jeden srazil na kruhovém objezdu a šoféři městských autobusů-pochybuji,že mají psychotesty ! Je mně 57roků a doufám ,že ještě nějaký rok vydržím na kole.Ať žije cyklistika -Laďa
    PS: Zaplať bůh,že je spravena cyklostezka mezi Komínem a Bystrcí-paráda-hlavně,že jsou přemístěny lampy-do jedné jsem před časem najel.

  27. Tomáš Franc napsal(a):

    Cyklisté neustále volají po cyklostezách ale přitom po Botanické ulici jezdí víc cyklistů po silnici než po cyklostezce. Když jsem jednoho cyklistu upozornil že je zde cyklostezka a tudíž by ji měl vužívat nak na mě byl vulgární. Takže na co se vyhazují peníze za něco co lidi nevyužívají. Tomáš Franc

    • Libor napsal(a):

      Některé cyklostezky jsou přeplněné vším možným. Chodci, bruslaři, kočárky, psi, stromy, popelnice, kanály, přejezdy … Každých deset metrů příkaz Cyklisto, slez z kola.Je to jen pro zlost Daleko rychlejší a bezpečnější je v tomto případě jet po silnici. Kolikrát vůbec nechápu, co všechno je označeno jako cyklostezka. Je to spíš stezka zručnosti a test nervů.

    • Tomáš napsal(a):

      To je sice pěkné co tu píšete ale plačete na nesprávném hrobě. To se musíte obrátit na kompetentní orgány. Když vidím cyklistu jet po silnici když je vedle stezka tak mám opravdu sto chutí ho přetáhnout ocelovou tyčí po zádech.

    • Libor napsal(a):

      Milý pane. Toto zde je cyklistické fórum. Lidé sem píšou různé postřehy a zkušenosti z této oblasti. Cyklistické stezky využívám, jak jen to jde. Psal jsem jen o některých úsecich, které jsou problematické. Ocelovou tyč nechte raději doma, Na dodržování předpisů dbá policie. Přeji vám hodně klidných kilometrů bez nehod.

    • Radek napsal(a):

      Technicky vzato je v Brne velmi malo cyklostezek, kde plati nutnost vyberu pro cyklisty. Vetsinou jsou to stezky pro chodce a cyklisty a tam vyhlaska povoluje cyklistum jizdu po silnici. Asi bude jednodussi se smirit s tim, ze ve mestech je dopravnich prostredku (primarne aut) proste moc, a tudiz jizda nikdy nebude tak plynula, jak by bylo zadouci.

    • JaM napsal(a):

      Tady tento výklad pravděpodobně vznikl po přečtení § 57
      (1) “Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.”, kde se o stezce pro chodce a cyklisty nic neříká. Nicméně definice značky (č. C 9a) stezka pro chodce a cyklisty říká: značka přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky; chodci a cyklisté se nesmějí navzájem ohrozit; značka ukončuje platnost značek č. C 7a, č. C 8a a č. C 10a.

    • Jirka Jedlička napsal(a):

      Po Botanické ulici nevede cyklostezka. Je tam vyznačena stezka pro chodce a cyklisty (je to jiná dopravní značka a také trochu jiná pravidla po pochyb na ní). Povinnost ze zákona o pravidlech silničního provozu užít cyklostezku nelze podle mého názoru vztahovat na případ Botanické ulice. Účelem stezek pro chodce a cyklisty není vyhánět cyklisty ze silnic, ale nabídnout méně zkušeným cyklistům bezpečnější alternativu, než je silnice. Teď zbývá to vysvětlit strážníkům a různým rozzuřeným Tomášům 🙂
      Povinnost užít souběžnou cyklostezku (určenou jen cyklistům) je na místě vyžadovat například u souběhu se silnicí I. třídy a v tom případě bývá na silnici umístěna značka zákaz vjezdu cyklistů.

      Zdraví Jirka Jedlička

    • Dan Bárta napsal(a):

      Stezka Botanická je téměř 20 let starý chodník, který potřebám cyklistů technicky nevyhovuje a dopravní řešení je zastaralé. To si lze prakticky vyzkoušet. Ustanovení o povinnosti využívat stezku bylo již např. v Rakousku zrušeno, protože stezky mají lákat, ne nutit – nás to teprve čeká, změna zákona je v přípravě. Co se peněz týká cyklistika tvoří 0,1% výdajů MMB, asi 1% investic MMB. Většina těchto peněz je z dotací nebo by byla stejně vynaložena jen bez cedule cyklostezka.

    • Tomáš Franc napsal(a):

      Že stezka má lákat ne nutit je výraz který zavání anarchií. To je jako kdybych řekl že se nemá nutit jezdit auta po silnici a lidi nutit chodit po chodníku. Když už někde cyklostezka je tak ji mají cyklisté využívat. Jak jsem psal víše to ze cyklostezky nevyhovují to neříkejte mě ale úplně někomu jinému. Navíc to že jsou některé stezky nevyhovující je jen výmluva některých lidí.

    • Jarda napsal(a):

      Jezdím na kole především do práce celoročně i na ledu, takže mám nějaké zkušenosti. Autem jedu občas když potřebuji vézt nějaký náklad. Samotného mě vytočí když jedu výjimečně autem a na Veslařeské nemohu s dostatečným odstupem předjet cyklistu, který má vedle stezku. Jinak co se týká automobilistů, z každé jízdy autem mám na kameře do sbírky 1 – 3 přestupků. Z každé! S nekvalitou a úrovní cyklostezek souhlasím, nicméně jsem absolutně proti porušování předpisů a to i cyklisty. Nedělá to dobré jméno cyklistice. Pokud chcete bojovat, tak ne porušováním. Většina problémů se dá ovšem legáně obejít. Třeba zábradlí u Ronda jsem začal řešit jízdou ulicí Polní a cyklostezku vůbec nevyužívám. Nic tím neporušuji a je to navíc rychlejší.

    • Tomáš napsal(a):

      Mnozí lidé si myslí že když sednou na kolo tak se na ně žádné zákony nevstahují.

    • Libor napsal(a):

      Neznám motoristu, který vždy dodržuje předepsanou rychlost. Se zbytkovým alkoholem jezdí do práce plno chlapů, které znám. Autem jezdím, tak vím, jak často řidiči porušují pravidla, V podstatě nějaké pravidlo poruší při každé jízdě. Tak si podobné výlevy na cyklisty snad raději nechte pro sebe. Moralistů je všude plno …

    • Ondřej Pavelka napsal(a):

      No, klasika cyklistů je jízda v jednosměrce Lužná v Brně Komárově. Jezdím tudy několikrát týdně do práce a letos jsem ještě neviděl cyklistu, který by jel správně. A potom ty dvě Stopky nahoře u AAA, tam jsem taky žádného cyklistu ještě neviděl zastavit. Takové elementární vědomé porušování předpisů má holt za následek nevraživost u řidičů. Já potkat jako řidič v protisměru v Lužné ulici cyklistu, zejména když vyjede proti mě na napojení na Lomenou, taky budu dost nasraný.

    • Vladimír Bublík napsal(a):

      Cyklostezka na Botanické je typický příklad vyhozených peněz. To že ji cyklisté nepoužívají je důkaz toho, že je řešená špatně. Jinak by po ní určitě jezdili. Já sám ji taky nepoužívám, přestože jsem to zkoušel. Důvody jsou následující:
      1. Na cyklostezce jsou vedeny pruhy pro cyklisty a chodce vedle sebe a odděleny pouze bílým pruhem. Chodci část pro cyklisty nerespektují a kdykoliv do ní nečekaně vstoupí, čímž ohrožují cyklisty i sebe. To znamená, zě cestovní rychlost na cyklostezce nad 10 km/h je již nebezpečná.
      2. Po každých 200 m je cyklostezka přerušena vedlejší silnicí, při jejímž křížení nemá cyklista na rozdíl od chodce přednost. Navíc je zde pouze přechod pro chodce, po kterém mají cyklisté zakázáno jezdit. Takže po každých cca 200 metrech by měl cyklista sestoupit z kola, pěšky ho převést přes přechod, za přechodem nasednout a pokračovat dalších 200 m.
      Když jede cyklista po silnici, můze jet takovou rychlostí, jakou je schopen vyvinout a má přednost před auty, které přijíždějí z vedlejších silnic. Proč by měl používat cyklostezku, která je pro něj pomalejší a nebezpečnější než silnice? Navíc v současné době není použití cyklostezky povinné.
      Obecně bych řekl, že charakter cycklostezek v Brně neodpovídá technickým možnostem a fyzické kondici cyklistů. Podle mé zkušenosti je většina cyklostezek konstruována na rychlost do 20 km/h (při větší intenzitě provozu). Těm, kteří chtějí jezdit rychlejí, nezbývá než použít silnici.

  28. Ladjax napsal(a):

    jezdím na kole i na bruslích a problém spousty cyklistů je absence zvonku, též ho nemám přiznávám se, nepříjemné a pak se najde pár blbů mezi bruslaři, lidký faktor, sou i mezi cyklisty, vychovávat své děti k toperanci a jít příkladem

  29. Marcel napsal(a):

    Ahojte. Jazdím denne v Brne na starej Liberte, takmer všade, a potrebovala by doladiť niektoré detaily (napr. nastaviť brzdy, dotiahnuť stred… apod.). Nevedeli by ste mi poradiť nejaký overený servis, kde by boli ochotní tieto menšie detaily spraviť? Kedže bohužial nemám náradie, ktorým by som si tieto malé opravy urobil možno aj sám, a tiež Cyklodielňa je plná, skúšal som už volať. Díky za akékoľvek tipy 🙂

    Marcel

  30. Libor napsal(a):

    Rád využívám cyklostezku od Ronda směrem k soutoku Svratky se Svitavou. Problémem začíná být to, že na kole. V čem je problém ? Nevoní to některým bruslařům, kteří jsou zřejmě přesvědčeni, že tam je cyklista škodná. Jako argument uvádějí, že cyklisté mohou jezdit jinudy. Chápu, že potřebují hladký povrch, ale já taky nechci jezdit mazi auty a čuchat smrad. Řešením by mohla být dělící čára, kterou by respektovali bruslaři i cyklisti. Jenže bruslaři jezdí stylem od kraje ke kraji, středem, nebo se zamilované dvojice drží za ruce a zabírají taktéž celou šířku. Když už mají pocit, že je to jen pro ně, tak ať si aspoň odpustí hloupé komentáře a sundají přehrávače, aby slyšeli zvonek.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Cyklostezka vždy bude sdílený prostor pro všechny chodce, bruslaře, kolisty a bude nutné se nějak dohodnout. Ale se stále narůstajícím počtem uživatelů bude více těsno. My jsme se vždy snažili lobbovat, aby pokud existují poříční trasy paralelně, jedna byla rychlá (asfalt) a druhá pomalá (štěrk/mlat), což by přirozeně udělalo místo všem. Žel na stěnu hrách…

    • Libor napsal(a):

      Cyklostezka je v podstatě špatně pojmenovaná univerzální komunikace,kterou používají nejen cyklisti, ale chodci, bruslaři, běžkaři, dokonce i auta. Například z důvodu zásobování, dopravní obsluhy, policie a pod). Kdyby se dělaly opravdu cyklostezky, tak by úplně stačily právě ty pomalé. Stály by podstatně méně než luxusní asfaltky, kde cyklista div neusne, jak jsou dokonale rovné a nudné. Pěkná cyklostezka je například od Klajdovky směrem na Ochoz. Žádné obrubníky a asfalt, ale krásná zvlněná cesta lesem po přírodním podkladu.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Cyklostezka je opravdu univerzální komunikace s menším počtem aut. Problém mlatových povrchů je, že jsou sice levnější, ale obce stejně staví stezky jen z dotací, takže je to netrápí. Mlaty mají vyšší náročnost údržby a velmi malý prostor pro získání dotace, neboť v dotacích se téměř vždy požaduje pevný kryt asfalt/beton (udržitelnost). Zajímavé je, že ani stezka Nad Klajdovkou (raritně financovaná z JmK a MF ČR) neměla jednoznačné přijetí: http://www.bike-forum.cz/forum/cyklostezka-nad-klajdovkou.html

    • Libor napsal(a):

      Když byla stezka z Klajdovky na Ohoz nová, nadšený jsem taky nebyl. Postupem času dokonale splynula s lesem a je výborná. Jen na ni nesmí koně. Co ti už zničily krásných cest. To je pohroma a domnívám se, že jsou i nebezpeční. Když se splaší, slušně kopou a moc jim to nezatáčí… Na koních ale jezdí povětšinou šlechta, movití a vlivní lidé. Takže se asi nic nezmění.