Skip to main content

Brno poprvé ve své historii vede primátor, který město dobře zná i ze sedla jízdního kola. Doprovodili jsme primátora Petra Vokřála (ANO) při cestě do práce na kole od zoologické zahrady až na magistrát a cestou jsme jej vyzpovídali.
DSC_3986
Jaké bylo Vaše první kolo?
Mé první kolo byl modrý pionýr, malé dětské kolo.
Jaký zážitek si vybavíte z dětství na kole v Brně?
Jako děcka jsme lítali na kolech pořád, bydlel jsem Žabovřeskách a často jsem vytáhl kolo a vyrazili jsme na přehradu.
A něco konkrétního se Vám vybaví?
Někdy na gymplu jsem se vracel z přehrady pravou stranou směrem ke káčatům, proti mě šla paní s pejskem, pejsek doprava, já doprava, pejsek doleva, já doleva, a skončil jsem v řece. Byla půlka listopadu, tak jsem byl v Žabinách hodně rychle. Jel jsem na favoritce, nohy v klipsnách, než jsem se vykopal z klipsů tak to chvilku trvalo.
Vytáhnul jste kolo z řeky a jel dál?
Nic jiného mi nezbylo. Paní se mě ptala, jestli mi není zima. Pejskovi se ale nic nestalo.
Žil jste Vídni, kde se za posledních 20 let zvedl podíl cyklodopravy z jednoho na 7 procent, jak jste to zaznamenal?
Neznám město, které by konkurovalo Vídni z hlediska přátelskosti k cyklistům a inlajnistům. Je tam spousta vyhrazených pruhů a cyklostezek i přímo v centru. Tady se pořád vypráví, že to nejde, ale ono to prostě jde. Ve Vídni jsou lidé naučení na sdílení prostoru mezi pěšími a cyklisty a vzájemně se tolerují. Ve Vídni jsem se pohyboval od roku 2002, kdy už ve Vídni byla cyklodoprava rozvinutá. Já jsem nejezdil přímo do práce na kole, ale každý den když bylo slušné počasí, jsem vzal kolo nebo inlajny a šel jsem se svést, obvykle mimo centrum. Každý most má pod sebou cyklostezku, dálniční mosty po obou stranách, takovou infrastrukturu můžeme Vídni závidět.
Prohlédněte si komentovanou fotoreportáž z cesty s primátorem
Jak se Vám vracelo do Brna?
Brno je má srdcová záležitost, já mám Brno rád. Je to jen o tom, aby se o tom zde začalo mluvit a začalo se to připravovat. Potenciál je tu obrovský. Byl bych velmi rád, kdyby jednou byla propojena bezpečná cyklostezka po obou stranách řeky od brněnské přehrady až po soutok. Aby se konečně cyklostezka doplnila o bezpečné přejezdy na Hladíkově, Křenové a dalších místech blokující cyklostezky pro rodiny s dětmi, které by chtěly jet směrem na Obřany z centra. Brno musí být přátelštější, nemohou být piktogramy pouze odněkud někam, aby potom člověk hledal, kam má vlastně pokračovat. Nějaká navigace, to tu vlastně nefunguje.
DSC_3998
Co byste vzkázal lidem, kteří uvažují o pohybu po Brně na jízdním kole, ale zatím nejezdí?
To jde už dnes jezdit v Brně na kole. Měl jsem kancelář vždy i v Brně. Když jsem tu byl, tak jsem jezdil z Kníniček do Líšně na kole normálně, ráno tam, odpoledne zpátky. Vzkázal bych lidem, ať nejsou líní, ať vylezou z těch aut a sednou na to kolo a jedou. Je to příjemný pocit, když přijedete ráno do práce a máte už odjeto.
Co vám osobně dává jízda na kole, co pro Vás jízda na kole ve městě znamená?
Jízda na kole a jízda na kole ve městě jsou dvě rozdílné kategorie. Jízda na kole je pro mne maximální relax. Vždy, když jsem si potřeboval něco promyslet, tak jsem sedl na kolo a dvě tři hodiny jsem někam jel. Na kole se dá velmi dobře přemýšlet. Po Brně po centru to je zase adrenalin. To musíte pořád hledat a přemýšlet, kudy pojedete, abyste neskončili někde pod šalinou.
Prohlédněte si komentovanou fotoreportáž z cesty s primátorem

Napište komentář