Skip to main content

Furtka s dobrým zámkem typu podkova přes rám ke stojanu. zdroj [7]

Nejčastěji se kradou kola v hodnotě 5–10 tisíc Kč, která lze snadno prodat do komisního prodeje. I zcela nové kolo zloděj prodá i třebas za pětinu ceny a počítá s tím, že vlastník krádež zpravidla policii nehlásí. Je to z důvodu jeho opotřebení, nízké ceny a kvůli tomu je krádež vedena pouze jako přestupek nebo bagatelní trestná činnost. Zpravidla není na věc uzavřena pojistka nebo je pojistná částka je příliš nízká. A dále, pravděpodobnost, že policie kolo najde, je nízká. Drahá závodní nebo na míru stavěná kola bývají odcizena méně často, ale zato je jejich  krádež častěji hlášena policii a jsou snáze dohledatelná díky individuální identifikaci. zdroje: [1] [2] [3] [4]

Zásady zamykání

Dobrá praxe: podkova = stojan+rám.

  1. Kupte si zámek typu podkova (např. Kryptonite, Magnum, Trelock, ABUS, OnGuarD, Knog, MasterLock) a ten lankový dejte dětem na hraní (viz video). Dobrý je také zámek „skládací metr„.
  2. Uzamykejte rám kola ke stojanu nebo k zábradlí, dopravní značce, lampě či stromu

kolo

pořizovací cena kola

výběr zámku

Favorit, Sobi 20, Eska, Ukrajina, Liberta do 1 000 Kč lankový zámek 100 Kč
sériový horák, trek, silnička do 15 000 Kč zámek podkova 1000 Kč
speciál, elektrokolo, skládačka nad 15 000 Kč značkový zámek 2000 Kč a případně i něco navíc:

  • pojištění
  • monitoring
  • imobilizér baterie

Dobré rady

  • Při pravidelných cestách lze zámek nechávat na stojanu.
  • Čím lehčí (dražší) kolo, tím těžší (bytelnější) zámek.
  • Zámek tvoří 1-2 % hmotnosti kola s jezdcem, ale 10 % ceny kola.
  • Pro případ krádeže mějte pro Policii uschovánu kupní smlouvu/účtenku, sériové číslo rámu a fotografii kola.
  • Jednotlivé díly z kola se kradou ojediněle, přestože je to díky rozšířeným rychloupínacím mechanismům snadné. Děje se tak za předpokladu, že lze opotřebovaný díl přeprodat s dostatečnou cenou nebo když poslouží za náhradní díl.

Jak se krade

Pozor na rychloupínáky na předním a zadním kole.

Na začátku je třeba říct, že žádný zámek, ani ten od vašeho bytu, nefunguje na 100%, ale ty z ocelového lanka zloděje přímo vyzývají. Běžně je ke koupi nářadí stojící tisícikoruny (paklíč, kladivo, nůžky, pilka, zvedák, bruska) a jejich úspěšné použití trvá několik sekund, v nejhorším případě několik minut. Ale jak to tak bývá, příležitost dělá zloděje, tedy:

  1. musí být vhodné kolo, které lze snadno prodat alespoň za pár stovek
  2. musí tu být zloděj a těch není v Brně většina 😉
  3. musí mít s sebou vhodné nástroje a prostor je použít k překonání zámku

Kolik kol zmizí

Policie eviduje v Brně ročně krádeže 500 kol ukradených z ulice, ale započteny nejsou krádeže ze sklepu domů, garáží a ani ty, co je majitelé nenahlásí. V Brně se takto eviduje 2× víc krádeží na jednoho obyvatele než ve zbytku Jihomoravského kraje. S průměrnou cenou 17 tisíc Kč za ukradené kolo a s objasněností 19% případů (což ještě neznamená, že se kolo vrátí majiteli) se Brno nevymyká celorepublikovému průměru. [5][6] V Česku se odhaduje, že máme 4 000 000 kol, ročně se jich nových prodá 300 000 a ukradne dle evidence Policie asi 10 000. [1]

statistika krádeží kol v ČR dle evidence Policie. zdroj [1]

Další možnosti ochrany, ale až po krádeži

  • Kamera u stojanů respektive na ulici/domě už není vzácnost, horší je její využití. Kamera není většinou určena jen pro hlídání kol ale obecně pro bezpečnost okolí, zloděj se často maskuje a záznam nebývá kvalitní. Nicméně na sériové zloděje může zafungovat. zdroje [11] [12]
  • Pojištění jízdního kola je velmi rozmanitá služba napříč pojišťovnami. Zvlášť se pojišťuje krádež z garáže/domu jako pojištění domácnosti a zvlášť krádež z ulice, kdy se pojišťuje přímo kolo. Pojištění jízdního kola na ulici stojí ročně 3-20% z jeho ceny, spoluúčast na krádeži je 2-20%. Velmi záleží jak drahé kolo je, jaký časový rozsah kryje a způsob krádeže nebo poškození je kryt. zdroj [13]
  • Označení (čipem, známkou, číslem, syntetickou hmotou) a registrace je služba, která má umožnit dohledat nebo určit pravého majitele kola. Provádějí ho soukromé firmy (Forenzní značení, CEREK, CEZV, Kradená kola, Protect6), nebo i městské policie např. Ostrava, Opava, Frýdek, Plzeň, Prostějov (dříve bylo i v Brně, pro nezájem a neefektivitu zrušeno).

 Jak se to řeší jinde

  • často se to vůbec neřeší, kola se občas kradou, ale nelpí se na nich, na kolech se hlavně jezdí
  • někde mají uzamykatelné boxy na ulici, nebo nádraží (Uherské Hradiště)
  • bezpečností stojany se zámkovou vložkou (Pardubice)
  • preventivní registrace a označení kola čipem u policie.

Zdroje

[1] http://www.cyklodoprava.cz/file/cyklostrategie-2013-final/
[2] http://www.lidovky.cz/postrach-cyklistu-u-soudu-zlodej-jmenem-koloman-ukradl-15-kol-p5n-/zpravy-domov.aspx?c=A120503_194110_ln_domov_ase
[3] http://brno.idnes.cz/kradez-kola-za-80-tisic-korun-dpl-/brno-zpravy.aspx?c=A121112_102853_brno-zpravy_bor
[4] http://domaci.eurozpravy.cz/doprava/68141-rezort-dopravy-obratil-centralni-registr-jizdnich-kol-se-nekona-proc/
[5] http://www.mapakriminality.cz/
[6] http://brno.idnes.cz/kradez-kol-pred-knihovnou-v-brne-daw-/brno-zpravy.aspx?c=A130715_114839_brno-zpravy_taz
[7] https://www.missionbicycle.com/about/news/8-1-11/lock-and-roll-secrets-rear-triangle
[8] http://www.sfmta.com/getting-around/bicycling/keep-your-bike-safe
[9] http://postscapes.com/gps-bike-tracker
[10] http://cestovani.idnes.cz/chytry-zamek-na-kolo-lock8-091-/na-kolo.aspx?c=A131220_213043_na-kolo_skr
[11] http://brno.idnes.cz/zlodej-kol-upadl-primo-pred-kamerou-d6l-/brno-zpravy.aspx?c=A130517_160544_brno-zpravy_lva
[12] http://www.mpb.cz/kamerovy-system/
[13] http://www.penize.cz/pojisteni/57376-pojistit-jizdni-kolo-dobre-proti-kradezi-je-v-cesku-tezke#element_100_8643
[14] https://www.youtube.com/watch?v=IBnfA_Sj5yo
 

Další odkazy

Napište komentář