Skip to main content

umisteni vozdiel
V Brně zemřel člověk. Byl sražen náhle otevřenými dveřmi automobilu, když na kole objížděl před ním stojící automobil před domem č. 68 na ulici Pekařská v Brně. Automobil zastavil nebo stál v druhé řadě, vedle dalších automobilů stojících na chodníku. Na základě srovnání fotky z místa srážky pořízené Policií ČR a jinými fotkami ze stejného místa je patrné, že řidič svůj automobil nezastavil co nejblíže k okraji vozovky a tím postavil člověka na kole před volbu. Buď auto objet v bezpečné vzdálenosti, a najet přes koleje na tramvajové těleso, které je na Pekařské velmi hrbolaté se „schody“ mezi panely, a následně se přes koleje zase vrátit zpět na vozovku. Anebo auto objet v prostoru, který řidič nechal mezi svým vozidlem a tramvajovým tělesem. V prostoru, do kterého mohou zasáhnout otevírající se dveře automobilu. Člověk na kole se rozhodl neriskovat karambol při najíždění na koleje tam a zpět a auto chtěl objet ve zbytkovém, úzkém prostoru. Řidič otevřel dveře, projíždějícího člověka na kole dveřmi srazil, ten skončil v bezvědomí na tramvajovém pásu a zraněním následně podlehl.
nehody2013-g6-zavineni_v5
Umírají ti nejzranitelnější
Teoreticky by se taková tragická událost vůbec neměla stát. Kdyby se všichni řídili podle daných pravidel a zákonů, tak by řidič nikdy dveře neotevřel, když by to mělo znamenat číkoliv ohrožení. Všichni ale chybujeme, a naše chyby mohou způsobit tragické, fatální a nevratné následky – smrt. Faktem je, že ty nejtěžší následky srážek s motorovým vozidlem si odnášejí ti nejzranitelnější účastníci provozu. Když dojde ke srážce motorového vozidla s člověkem pěším nebo na kole, tak smrt nebo těžké zranění je v 98 až 99 % případů na straně chodce nebo cyklisty. Na vině je častěji člověk za volantem automobilu, v 61 % případů nehod s účastí kola, a v 68 % případů nehod s účastí chodce.
Ukázněnost vs. ulice
Můžeme spílat automobilistům, cyklistům, chodcům, a proklínat číkoliv neukázněnost. Anebo se můžeme snažit o to, aby městské ulice, kde se pohybuje nejvíce nejzranitelnějších lidí, byly navrženy tak, aby poskytovaly lidským životům maximální ochranu. Chceme ulice, které odpouští a kde fatální chyby nevznikají. Chceme ulice se segregovanou infrastrukturou, kde slabí účastníci nenesou tragické důsledky chyb svých či jiných. Ulice, kde náhle otevřené dveře od auta nemohou zabít člověka. Pekařská takovou ulicí bohužel není.
Poučení pro lidi za volantem auta
Než otevřete dveře od auta, dlouze a pozorně se podívejte do zpětných zrcátek a ujistěte se, že kolem vás nejede nikdo na kole. Když vidíte před sebou člověka na kole, který jede 150 cm od zaparkovaných aut, tak to nedělá proto, aby vás zpomalil, ale aby se ochránil před střetem s parkujícími vozidly (otevření dveří, náhlé vyjetí apod.).
Door Zone ExamplePoučení pro lidi na kolech
Vždy jezděte nejméně 150 cm od podélně zaparkovaných automobilů, i kdybyste měli najet na koleje. Zcela se vyhněte dveřní zóně, zvláště ve větší rychlosti při sjezdu z kopce. Náhle otevřené dveře přinášejí vážná zranění, bohužel i smrt. Usnadněte motoristům život a za šera a v noci používejte výkonné přední světlo, nechť vás člověk otevírající dveře auta má možnost zřetelně v zrcátku vidět.
Platforma Architekti Stefanikova-05Poučení pro magistrát a dopravní projektanty
Tvořte ulice tak, aby poskytovaly bezpečný prostor pro pěší a lidi na kolech. Navrhujte ulice tak, aby sloužily všem lidem a eliminovaly vznik nebezpečných situací. Zářným příkladem je projekt Štefánikovy, který jde tímto směrem. Vyvarujte se vytváření nových nebezpečných míst, jako je třeba legalizace parkování na Údolní, kde tímto krokem vmáčknete lidi na kolech do uzoučkého prostoru mezi tramvají a parkujícími auty.
Poučení pro Policii
Přestaňte dělat z obětí viníky a zaměřte se na příčiny nehody. Když píšete, že „je pravděpodobné, že by ho [cyklistu] od fatálního úrazu ochránila přilba“, tak zcela odvádíte pozornost od příčiny nehody pouze k jejím následkům. Příčinou nehody nebylo to, že zemřelý neměl helmu. Posedlostí helmou  odvádíte pozornost od skutečných příčin, především nevyhovující infrastruktury, a v tomto případě také jednání řidiče, ke kterému se navzdory existenci odst. 1, § 26 zákona č. 361/2000 Sb. vůbec nevyjadřujete a nenabádáte lidi za volantem k opatrnosti. Helma také člověka nezachrání předtím, aby ho po sražení dveřmi a odhození vlevo nepřejela tramvaj nebo automobil, helma také nikoho neochrání před „rozemletím“ koly nákladního vozidla.
Závěr
Lidí na kolech v Brně jezdí čím dál více a jejich počty dále porostou. Na kole v Brně již dávno nejezdí pouze zdatní mladí muži, zvyklí na jízdu v hustém provozu a beroucí riziko jízdy mezi automobily jako součást „hry“. Pro obyčejné Brňany a Brňanky je nezbytné vytvářet bezpečný prostor pro jízdu na kole, navrhovat ulice tak, aby nedocházelo k nebezpečným situacím s možnými fatálními následky. Vytvořit ochranu před srážkami pomocí chráněných cyklostezek a cyklopruhů, úpravami křižovatek a přejezdů tak, aby se na nich lidé cítili bezpečně a pro všechny účastníky provozu byla situace přehledná. Lidský život je tou nejvyšší hodnotou, kterou se má uspořádání města řídit.
Než však budou ulice Brna bezpečné pro všechny, tak prosíme všechny lidi za volantem automobilů o ohleduplnost, opatrnost a pozornost. Automobil je zbraň nejen když je v pohybu, ale dokonce i když stojí na místě. Všechny lidi na kolech nabádáme k opatrnosti především při průjezdu „dveřní zónou“, nejlepší je dát si 150 cm odstup od podélně zaparkovaných aut. Buďte také opatrní v okolí velkých nákladních automobilů, které díky nepozornosti řidiče také přinášejí smrt.

4 Comments

  • Milan Ryšavý napsal:

    Jezdím po Pekařské z práce i odjinud na kole již desítky let a už několikrát mi za tu dobu otevřel automobilista do cesty dveře; jednou mě od podobné srážky dělily setiny sekundy a Boží ochrana. Denně řesím dilema, zda riskantně přejet kolej a jet po pásu, či projet rizikový pás kolem auta. Nakonec jsem si zvolil toto řešení – pokud vidím, že v autě nikdo není, dovolím si menší odstup. Takovou jistotu ale mám málokdy… Za snížené viditelnosti pokládám kvalitní přední světlo za podmínku jízdy ( o zadním, odrazkách, odrazných prvcích na oděvu nemluvě), jinak mě řidič ve zpětném zrcátku prostě neuvidí. Děsí mě, kolik potkávám v noci cyklistů bez jakéhokoli takového opatření v běžném provozu.
    Milan Ryšavý

  • Zdeněk napsal:

    Chudák ????! Soucítím s jeho blízkými. Podobně se mě pokusila před 2 roky zabít ženská na Milady Horákové – pro změnu se začala otáčet aniž by se obtěžovala podívat do špíglu. Po tom co mě srazila ujela. Samozřejmě ji nenašli a škodu na kole a ztracený čas rekonvalescencí mě nikdo nenahradil. Život mě nezachránila helma – na té nebyl ani škrábanec, ale to že jsem měl štěstí v neštěstí a na tramvajovém pásu kam jsem se rozplácl mě nepřejela šalina. Jezdit na kole po Brně je mezi bezohlednými a agresivními řidiči často o život. Za mě je jednoznačně na vině ten řidič auta. Svým bezohledným parkováním a nepozorností způsobil smrt člověka.

  • Smoke napsal:

    Mohl poprosit vyjadreni, jestli byla jiz tato nehoda vysetrena a uzavrena PCR? O nehode jsem cetl pred par dny a v clanku byly pouze dve fotografie a obe dve nocni. Zajimalo by me, jestli byl cyklista osvetlen?

Napište komentář