Skip to main content

Velký zájem vzbudily stanice sdílených kol Velonet, které se v červnu 2017 objevily v brněnských ulicích.
V Brně však už několik let funguje i bikesharing Rekola, který začal letos s novou tváří. Připravili jsme pro vás průvodce dvěma brněnskými systémy bikesharingu.

Na konci článku naleznete tabulku s kompletním srovnáním.

Základ je sdílení a platební karta

V Brně od poloviny roku 2017 působí již dva poskytovatelé bikesharingu či sdílených kol. Jedná se o jízdní kola rozmístěná po městě, která si kdokoliv po online registraci může půjčit a používat je k dopravě po Brně. Pro bikesharing je typické, že má cenovou politiku vedoucí uživatele k většímu množství krátkodobých zápůjček. Taková politika zajišťuje, že kola jsou většinu času k dispozici pro zápůjčku a jedná se tak skutečně o sdílení, nikoliv dlouhodobý pronájem. Pro oba brněnské bikesharingy platí, že musíte svůj uživatelský účet spárovat s platební kartou. Díky propojení s platební kartou se jednak účtují případné poplatky, druhak se zvyšuje bezpečnost bikesharingu a posiluje odpovědnost jeho uživatelů.

Rekola – z garážového projektu
k profesionalitě

Původně trochu punkový komunitní start-up přinesl do Brna růžová sdílená kola již v roce 2014. Rekola byla tehdy více dobrodružství a radost spojená s komunitou nadšenců. Koncem roku 2016 do Rekol vstoupil investor a přinesl kapitál v řádu desítek milionů Kč. Díky tomu se růžový bikesharing výrazně proměnil a zprofesionalizoval. V Brně je v současnosti 50 nových Rekol. Již se nejedná o darovaná repasovaná kola, ale o nově postavené bicykly vyvinuté samotnou dnes již firmou. U každého kola můžete očekávat nábojovou tří rychlostní převodovku, indukční světla, košík, nastavitelné sedlo a docela solidní jízdní vlastnosti.
Kola lze vracet v rámci vymezené zóny širšího centra. Pokud máte roční členství za cca 1200 Kč, kolo můžete vrátit kdekoliv v zóně a každých 60 minut máte zdarma. Pokud používáte jednorázové výpůjčky, zaplatíte za jednu hodinovou výpůjčku v Brně 24 Kč, kolo však musíte vracet do jednoho z desítek Repointů (=stojan, zábradlí apod.), kterým je zóna pokryta. Kolo si najdete, půjčíte a vrátíte přes aplikaci v chytrém telefonu, případně lze i přes SMS v telefonu bez internetu. Více o cenách a fungování najdete zde.

Velonet – hotový systém přenesený do Brna

Za nově příchozím bikesharingem pod názvem Velonet stojí reklamní společnost BigBoard, která původně chtěla provozovat bikesharing v Praze, ale díky úřednickopolitickému molochu se to zatím nepodařilo. Zatímco Rekola zgruntu vyvinula vlastní bikesharing včetně kol a aplikace, Velonet využívá již existující platformu Social Bicycles, která poskytuje celý systém na desítkách míst v USA a Evropě. Jezdí se na kolech, která mají hřídel namísto řetězu, jsou vybavená světlem, košíkem, nastavitelným sedlem a osmirychlostní nábojovou převodovkou. Kola jsou zpřevodovaná spíše na komfort než na rychlost a jízda na nich vytváří pocit solidnosti.
Velonet je bikesharing stanicový. Po městě má rozmístěno 16 stanic a asi 50 kol, která je třeba vracet do těchto stanic. V případě vrácení mimo stanici člověk zaplatí 50 Kč, v případě vrácení kola mimo stanici a mimo vymezenou oblast zaplatíte 300 Kč. Stanice dobře pokrývají centrální pěší zónu a okolí věžáků na Šumavské, zbytek zóny má již slabší pokrytí. Cenová politika je dvojí. Při jednorázové výpůjčce je každých prvních 15 minut zdarma a dále se platí 29 Kč za hodinu s minutovou sazbou. Případně si můžete za 260 Kč zakoupit měsíční tarif, kdy máte každý den dohromady 75 minut výpůjčky zdarma a dál platíte 29 Kč za hodinu s minutovou sazbou.
Kolo si můžete vypůjčit a rezervovat jednak přes mobilní aplikaci, ale také když přijdete přímo ke kolu u stojanu. Stanice jsou u Social Bicycles „hloupé“, jedná se o prosté stojany. Každé kolo má na sobě chytrý terminál, kam zadáte svůj PIN a kolo se vám odemkne (masivní zámek je součástí terminálu). Terminál potom sleduje pohyb kola, dobu zápůjčky a zajišťuje komunikaci mezi celým systémem a kolem.

Rekola nebo Velonet?

Obě služby od sebe odlišuje pověst. O Rekolech lidé málo vědí, a mnozí si pamatují punkové začátky a kola, na kterých se někdy ani jet nedalo. Velonet začal zkraje profesionálně a díky zjevnému bikesharingovému designu a stanicím v centru ihned začal oslovovat širší a rozmanitější skupiny uživatelů včetně turistů.

Kola

Co se týče kvality služby jsou oba dva poskytovatelé srovnatelní. Velonet nabízí pocitově trochu lepší kola a osm rychlostí, nová růžová Rekola mu ale šlapou na záda. Rekola jsou od letoška v Brně kvalitní a spolehlivá, a díky třem rychlostem se na nich dá vcelku pohodlně jezdit i nahoru dolů. Kola Velonetu jsou také kvalitní a spolehlivá, jsou v nich zúročeny dlouholeté zkušenosti z provozu a vývoje z USA, díky osmi rychlostem také nabízí více komfortu při jízdě.

Zóny a obslužnost území

Objektivně srovnávat lze i podle obslužnosti území. Zóna Velonetu je menší a vracení kol je vázáno na současných 16 stanic, zóna Rekol je rozsáhlejší a nabízí větší svobodu, kde lze vracet kola zpět do systému. Díky fixním stanicím Velonetu je jednodušší kolo najít, v pěší zóně a jejím okolí je celkem 9 stanic, kde je obvykle dostatek kol. Čtyři stanice na severu okolo Šumavské a Právnické fakulty však často zejí prázdnotou. Obslužnost území Velonetu je silně limitována tím, že musíte vracet kola do stanic. Kolo v centru snadno najdete, pokud ale cíl vaší cesty není v blízkém okolí stanice, moc vám Velonet neposlouží.
Rekola nabízí naopak možnost kolo vrátit do systému v širší zóně do jednoho z několika desítek repointů, kterými je zóna relativně rovnoměrně pokryta. Ale ani vracení mimo repointy není v současnosti sankcionováno. S Rekolem tedy dojedete přímo do cíle vaší cesty (pokud se nachází v zóně) a kolo tam vrátíte zpět do systému. Tato výhoda je zároveň nevýhodou. Kola se v celé širší zóně mohou nacházet prakticky kdekoliv a může se vám stát, že se ve vaší blízkosti žádné kolo nebude nacházet.

Cena

Srovnání cenových podmínek je složitější. Velonet lze teoreticky používat zdarma a v tomto je jeho přínos jako městského bikesharingu skvělý. Pokud se vlezete do 15 minut, jedete zdarma. Když přetáhnete, tak vás to doslova bude stát pouze pár korun podle napočítaných minut. U Rekol vždy zaplatíte za jednorázovou výpůjčku 24 Kč. Měsíční tarif bude výhodnější u Rekol. Za 240 Kč měsíčně získáte v Brně neomezené výpůjčky v trvání do 60 minut. S Velonetem za 260 Kč měsíčně získáte v Brně denně kumulativních 75 volných minut výpůjčky.
Velonet zatím nenabízí dlouhodobější tarif. Roční členství u Rekol stojí 1199 Kč (cca 150 Kč za měsíc, sezóna u Rekol trvá od března/dubna do konce listopadu) a v rámci něj získáte neomezené výpůjčky v trvání do 60 minut v pěti městech, kde Rekola působí.

Verdikt

Je to asi plichta. Ani jeden systém není lepší, záleží vždy na potřebách konkrétního člověka. A potřeby u jednoho člověka se mohou v závislosti na typu cesty měnit, jednou mohou lépe posloužit Rekola, podruhé lépe poslouží Velonet. Registrujte se u služby, která lépe odpovídá vašim potřebách, anebo se registrujte klidně u obou. Nejlepší řešení by bylo, kdyby namísto dvou poskytovatelů bikesharingu v Brně byl jeden velký, který by byl schopný nabídnout jednu kvalitní a rozsáhlou službu. Ale to je již téma vztahu magistrátu města Brna k bikesharingu, kterému se důkladně budeme také brzy věnovat.

Bikesharing ano, infrastruktura vázne

Vítáme, že je pro lidi žijící a pobývající v Brně dostupná další možnost, jak se po městě dopravovat. Rekola v Brně působí již čtvrtým rokem a mají svou solidní a stále rostoucí základnu uživatelů, Velonet (BigBoard) má za sebou úspěšný start a dohromady více lidí bude jezdit na kole. V zónách obou služeb ale za poslední dva roky přibylo pouze pramálo bezpečné infrastruktury (cyklopruhy, cyklostezky), která by umožnila lidem se dopravovat na kole bez obav z motorové dopravy. Zvláště prvouživatelé kola v Brně mohou tíhnout k zajištění vlastního bezpečí při jízdě na kole tak, že jedou mezi pěšími na chodníku. Doufáme, že lidé budou k sobě ohleduplní nehledě na to, zda jedou na kole, autem nebo jdou pěšky.

Velké srovnání

 

 

Rekola Velonet
Jízdní kolo rychlosti 3
rychlostní nábojová přehazovačka
8
rychlostní nábojová přehazovačka
košík ano ano
světla ano ano
blatníky ano ano
nastavitelné sedlo ano ano
zvonek ano ano
přenos síly klasický zakrytovaný řetěz zapouzdřená hřídel
brzdy přední čelisťová brzda (ovládaná pákou na řídítkách), zadní
protišlapná brzda v náboji Shimano
nábojové válečkové brzdy Shimano vpředu i vzadu ovládané
brzdovými pákami na řídítkách
způsob půjčování přes mobilní telefon a zobrazení kódu k zámku přes terminál na nosiči kola, jehož součástí je zámek
Zóny a vracení zóna rozsáhlejší (cca od Poříčí až za Slovaňák, včetně
Technologického parku
méně rozsáhlá (cca od Poříčí po Šelepku)
repointy / stanice několik desítek (jsou využívány stávající stojany, zábradlí
apod.)
16 vyhrazených stanic, primárně okolo pěší zóny a věžáků na
Šumavské
vracení kol primárně do repointů, ale dá se kdekoliv v zóně s ročním
členstvím
pouze do stanic
pokuty za špatné vracení v Brně mimo zónu 240 Kč; vracení mimo repointy není v
současnosti pokutováno
v zóně mimo stanici 50 Kč;
mimo zónu 300 Kč
Cena výpůjčka
zdarma
není prvních 15 minut zdarma
jednorázová výpůjčka 24 Kč za každých 60 minut nad 15 minut 29 Kč/h, účtováno po minutách
cena za 60 minut 24 Kč 21,75 Kč
měsíční členství 240 Kč, zdarma všechny výpujčky kratší než 60 minut; potom 6
Kč/15 minut v Brně
260 Kč, zdarma kumulativních 75 minut výpůjčky denně, potom 29
Kč/h
roční členství 1199 Kč/cca 8-9 měsíců sezóny (cca 150 Kč/měsíc); zdarma všechny
výpujčky kratší než 60 minut; potom 6 Kč/15 minut v Brně
není
způsob platby platební karta spojená s uživatelským účtem platební karta spojená s uživatelským účtem
Aplikace a zápůjčky webová
aplikace
ano ano
Android ano ano
iOS ano ano
půjčka přes SMS ano ne (viz níže)
půjčka bez telefonu ne (telefon je třeba vždy) ano (za použití osobního 6-místného kódu a PINu)




 

3 Comments

  • Marek napsal:

    Rekola zábory neřeší, prostě rozhodí kola po městě a uživatelé je připevňují k veřejnému majetku. Občas to vypadá hrozně.
    Velonet má zábory, za které platí. Proto menší zóna a méně možností odložení kol. Zase ale neparazitování na cizím majetku a hezčí město.

  • KM napsal:

    Jak to mají oba provozovatelé řešené se zábory veřejného prostranství? Pokud to neřeší a dochází k neoprávněnému záboru tak je to na pováženou. U odstavení kola mimo point to vlastně ani řešit ani nejde, u Rekol je to prezentováno dokonce jako výhoda….

    • Michal Šindelář napsal:

      Dobrý den,
      Velonet to s nejvyšší pravděpodobností má řešeno přes Zvláštní užívání komunikace či zábor, Rekola mají vlastních stojanů minimum a pokuď vím, tak těch pár mají instalováno se souhlasem vlastníka místa.

Napište komentář